De afgelopen jaren hebben zeer snelle ontwikkelingen plaats gevonden rond Augmented, Mixed en Virtual Reality. De technologieën zijn de hype voorbij en hebben zich bewezen als waardevolle nieuwe interfaces tot de digitale wereld. Voor onderwijs en training bieden deze technieken erg veel mogelijkheden. Ik mocht meedoen in een masterclass Virtual Reality in het Onderwijs. Leerdoelen van deze masterclass:
- Bekend raken met state-of-the-art Virtual en Augmented Reality technologie, de huidige beperkingen en toekomstige ontwikkelingen
- Ervaren van bestaande VR & AR applicaties (HTC Vive, Oculus Rift, Gear VR & Google Cardboard)
- Kennis en hands-on ervaring opdoen met het zelf maken van Virtual en Augmented Reality content
- Analyseren van bestaande educatieve content en best practices leren kennen
- Kennis vertalen naar persoonlijk eindproject
Mijn eindproject: exploratief onderzoek naar (internationale) VR onderwijsprojecten voor ouderen of verzorgers. Kan VR bijdragen tot positieve beeldvorming van jongeren over ouderen (en andersom), onderwijsvernieuwing, verbetering van de ouderenzorg of verbetering van kwaliteit van het leven van oudere mensen?. Ik ben benieuwd. Verslag volgt.