Voor de NUV Academy gaf ik samen met Wendy Woelders een volgeboekte workshop over o.a. de product-adoptiecyclus en 19 tractiekanalen bij marketing.
De ontwikkeling van een product dat werkelijk voldoet aan de behoefte van klanten, is al niet eenvoudig, de sprong van een kleine groep vroege gebruikers naar de realisatie van mainstreamgebruik is dat al helemaal niet. Doorslaggevend is de mate van daadwerkelijk begrijpen én bereiken van de juiste klanten in élke fase van de productontwikkeling. In deze workshop schakelden ik en Wendy Woelders als trainers met de deelnemers tussen theoretisch kader en modellen (o.a. Lean Startup en Crossing the Chasm) en de praktijk aan de hand van cases.
De deelnemers verworven praktische inzichten in het gedrag van verschillende soorten klanten in verschillende productontwikkelingsfasen. Zij leerden hoe deze inzichten kunnen worden ingezet tijdens de productontwikkeling en hoe op het juiste moment en op welke manier kan worden overgegaan naar marketing om de massa te bereiken. In de zaal zaten (content)marketeers, brand- en online marketingmanagers, content managers, business- en productontwikkelaars, product owners, uitgevers en community managers, van zowel grote als mkb-uitgeverijen.